zaterdag 16 augustus 2014

Dagje op stal werken

Hee!

Ik heb zelf heel lang gewerkt op een manege, en er ook heel lang gereden. Nouja heel lang, in totaal 4 jaar. En ik loop nu weer stage op een stal ( stoeterij, training en fokkerij voor dressuurpaarden) en ik wou jullie eigenlijk eens 'meenemen' naar een dagje stal. dus wat er allemaal gedaan word.

Sochtends word er eerst gevoerd en gemest. Er hangt een bord met per paard, het aantal kilo brok dat hij of zij moet hebben, en als ze ook nog musli moeten hebben staat er een plusje bij.

Dan zet je 4 paarden per keer in de stapmolen ( tenminste als het merrie's of ruinen zijn, als je hengsten hebt mogen er maar twee teglijk in met een tussenschot, anders gaat het niet goed ) en dan ga je uitmesten. Je kijkt ook op het bord welke paarden de dag ervoor niet buiten zijn geweest, en die zet je dan in de Paddock of wei.

Dit word zoveel mogelijk voor 12 uur gedaan. Daarna komen de andere dingen, zoals het rijden, longeren en al dat soort dingetjes.

Toen ik bij de manege werkte, helpte ik de kinderen altijd met zadelen, ging ik zelf rijden, helpen met lesgeven, of bij de beginners in de cirkel staan tijdens het rijden om ze te begleiden. Bij de stal waar ik nu zit hebben ze natuurlijk geen kinderen die komen rijden want het is geen manege. Er zitten meer wildere ongetrainde paarden, en ook een aantal lieve natuurlijk.

Ik wil later niks met paarden doen, het is gewoon een hobby van mij. Ik wil wel verder in de diergeneeskunde.

Liefs, Mel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

bedankt voor je reactie!