zaterdag 12 juli 2014

Dagje mee bij een danswedstrijd

Heee!

Mijn vorige artikel was dans gerelateert, het ging namelijk over pointes en demi-pointes. Dus ik dacht waarom niet vandaag jullie eens vertellen hoe het er eigenlijk aan toe gaat bij de MEESTE danswedstrijden. Niet overal is het het zelfde natuurlijk.



Als eerste kom je natuurlijk op een bepaalde tijd aan met of je team, duo of als je solo danst met jezelf. Meestal heb je een bepaalde tijd, ik noem nu maar even wat, kwart voor 10 sochtends, en dan moet je voor die tijd je geregistreerd hebben en je muziek ingeleverd hebben. Als je dat optijd hebt gedaan, ga je naar de kleedruimte en ga je je omkleden in je danskleding als je al snel aan de beurt bent, meestal zijn alle dansers backstage druk bezig met trainen en nog even de dans doornemen. Dat doe je of in trainingskleding of in je danskleding. Ik vind het fijner in de danskleding, dan kun je meteen goed wennen aan in bijvoorbeeld een jurkje dansen, dan alleen maar in een balletbroekje.
Natuurlijk is goed stretchen voor het optreden en het trainen super belangerijk! Het voorkomt blessures en het maakt je spieren warm (opwarming) en zo ben je flexibeler.

Even voor de duidelijkheid, danswedstrijden worden opgedeelt in blokken, meestal per categorie. Bijvoorbeeld je hebt 5 blokken, het eerste blog is jazz dance van 11 jaar en jonger, het tweede blok is klassiek ballet van 18+ en ga zo maar door. Een dag op een danswedstrijd duurt erg lang, vooral als je pas als laatste bent, dan wacht je dus van 10 uur sochtends tot half 6 savonds tot je pas aan de beurt bent, en dan moet je ook nog wachten op de prijsuitreiking.

Wat ik nu ga vertellen relateer ik uit mijn eigen ervaringen.
Als je aankomt ga je eerst rustig je aanmelden, muziek inleveren en naar achteren ( backstage) .
Je zoekt een plek in de grote kleedkamer waar ALLE dansers rondlopen en je legt je spullen neer. Wij zijn eigenlijk met optredens en wedstrijden altijd als een van de laatste dus meestal kleden we ons niet meteen om. 
Een tijdje later ga je je natuurlijk omkleden, stretchen en oefenen. Ook ga je nog even naar de spiegels je haar in een strakke knot maken, bus haarlak erin en klaar.
Wanneer je dan eindelijk bijna aan de beurt bent word je opgeroepen en moet je alvast bij het trappetje staan achter de coulissen.
Meestal zijn er nog ongeveer 4 teams/duo's/solo's (ligt er aan in welke categorie je zit) voor je. Je wacht, en veel teams doen nog even een kalmerings ritueel, zoals mediteren. Heel veel staff members lopen dan nog aan je kleding te trekken om alles recht te zetten. Bij ons hadden ze ruzie met onze BH bandjes die steeds uit de jurkjes sprongen. Wanneer dan de laatste "act" voor je is geweest, en de presentator loopt weer het podium op om de volgende groep ( jij dus) om te roepen, krijg je echt zo'n kick. Wanneer je word omgeroepen en je loopt dat podium op en je ontvangt het applaus dat voor jou bedoeld is, krijg je steeds meer zin.
aan het einde krijg je het jury commentaar en dan loop je af. tot dan is het afwachten.

En zo eindigt een zware, maar hele leuke wedstrijd dag.
Ik zou nooit zonder dans willen

Bedankt voor het lezen, sorry voor de lappen tekst ik hoop niet dat het saai werd. Maar als ik over dans praat kan ik zoveel schrijven dat het gewoon een heel boek lijkt. Sorry!

liefs,
mel


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

bedankt voor je reactie!